ספרות, הורות, ביקורת, דיעות

לחצות את הפחד – לכתוב ספר עוד בחורף זה (פוסט אישי והזמנה לסדנאות הכתיבה שלי)

בשבוע שעבר נתתי בסדנת הכתיבה שלי למתחילים את התרגיל 'לו הייתי יכול הייתי.' ביקשתי מן התלמידות והתלמידים להשלים מהר, חמש פעמים, את המשפט הזה, ואז, בבית, לכתוב סיפור על דמות, שעושה את צעדיה הראשונים למימוש אחת מאופציות הקיום החליפיות האלה, או על דמות, שכבר הגיעה למקום הזה.

מה שלא אמרתי לתלמידיי ולתלמידותיי זה, שכאנשים כותבים אנחנו תמיד משחקים בנדמה לי, וכי השאלה הראשונה שאנו שואלים את עצמנו ביושבנו לכתוב ספר חדש, וככל שהוא מתגלגל מפרק לפרק, היא – 'מה היה קורה אילו.' מה היה קורה לדמות שלנו אילו הייתה נקלעת למצב זה או אחר, ופועלת כך או כך, ואז – מה היה קורה הלאה.

אבל הדבר הכי חשוב שלא סיפרתי להם הוא – שהסדנה לכתיבה שלי מלמדת דבר אחד פשוט: אם את/ה בא/ה אליה, כדי לכתוב, אתה גם כותב. מתחייב. לומד לכתוב מיום ליום, משבוע לשבוע, עד שבסוף שני סמסטרים כבר יש בידך די והותר חומר לפחות לספר אחד, ולמעשה להרבה יותר.

תלמידותיי הבוגרות, הנפגשות בביתי כבר מזה שבע שנים, נמצאות כול אחת אחרי ספר אחד או שניים. והן ממשיכות להגיע הנה, מדי שבוע, עם פרק חדש מתוך הספר הבא שהן כותבות. לשמחתי הרבה, הן עדיין מפרנסות את כתיבתן מאותם רעיונות ראשוניים, היוליים, שכתבו אצלי אי-אז, לפני שבע שנים, בסדנת המתחילים ב'אסכולות.'

הן כבר למדו, שכדי לכתוב צריך לגבור על הצנזור ועל המבקר הפנימי, ולהופכם לעורכי הגרסה השנייה, אך לא הראשונה. הן כבר יודעות, שהדרך היחידה לנצח את הפחד מפני הכתיבה היא להעניק אותו כמתנה לאחת הדמויות בספר. ואז פתאום מתחולל נס. הפחד הזה כבר לא שלך. את משתחררת ממנו לחלוטין. הוא לא שלך, אלא של דמות. לא את פוחדת מפני הקשיים והמעצורים, החשיפה או התלות בתגובת הסביבה, הכרוכים בכתיבה – זו הדמות פוחדת מזה, בדרכה ובעולמה.

סדנת המתחילים הבאה שלי נפתחת בשבוע הבא. ביום ראשון 1.11.15 בבית הסופר בתל אביב. טלפון להרשמה: 03-6953256/7. סדנת מתחילים נוספת תיפתח בבית ספר 'חשיפה' של האוניברסיטה הפתוחה בכפר הירוק, ביום חמישי 26.11.15 בשעה 19.00 בערב. טלפון להרשמה: 03-7660632.

סדנת המתקדמים הבאה שלי, המיועדת רק לאנשים שכבר עברו אצלי סדנת מתחילים, נפתחת בשבוע הבא, ביום שלישי 3.11.15, בשעה 10.00, בבית ספר 'אסכולות' של האוניברסיטה הפתוחה, בשדרות בן גוריון 13 בתל אביב. טלפון להרשמה: 03-5278504.

סדנאות הבוגרים שלי, המיועדות אך ורק לאנשים שעברו אצלי סדנת מתחילים וסדנת מתקדמים, מתקיימות בימי רביעי בין 10.00-13.00 ובימי חמישי באותן שעות, בביתי שבנווה צדק.

כמו כן אני כמובן ממשיך לקבל כתבי-יד לחוות דעת ו/או לעריכה גם מאנשים שאינם נמנים על תלמידיי.

השבוע היה לי רגע של קורת רוח, כאשר שבתי הביתה ובתיבת הדואר שלי חיכתה לי מעטפה, ובה ספרה החדש של תלמידתי לשעבר, עוה"ד רחל לוברמן, "שלכם, אסתר," שראה אור זה עתה בסדרת "נהרה" בהוצאת ספריית בית אל. הספר הזה נכתב כולו במהלך סדנאות הכתיבה שלי, וגם עבדתי עליו עם רחל, במתן חוות דעת, שהייתה תוכנית עבודה לכתיבת הגרסה הבאה.

שלכם אסתר

הספר הוא סאגה משפחתית חוצה יבשות, המתפרשת על פני שלושה דורות. מסע סוחף בין אירופה, אפריקה וירושלים, הפותח צוהר אל חייה של משפחה אחת בתקופה מרתקת וסוערת של חורבן ותקומה.

אסתר, היתומה מאב, מגיעה עם אמה פשה דבורה לארץ ישראל. אם ובתה בודדות במערכה על הקיום, הפרנסה ו המעמד.

אך אהבה חדשה ופרנסה מובטחת בארץ רחוקה משבשים את חלום המשפחה.

לאורך הספר נחשפים עשרות מכתבים, שנמצאו כמאה שנה לאחר כתיבתם, הפורשים מניפה נוגעת ללב של סודות, אהבות, אכזבות, תקווה וגעגועים.

את הספר ניתן לרכוש כאן.

עוד אירוע מרגש שזכיתי להשתתף בו השבוע היה השקת ספרה של תלמידתי וחברתי, תמרה אור-סלילת, "הטמרות." את הספר הזה ערכתי בעצמי והוצאתי לאור בבית ההוצאה שלי, הוצאת שופרא לספרות יפה.

הטמרות

הנה שיר אחד מתוך הספר היפהפה הזה:

תַּבְנִית

עֲבָרֵנוּ הַמְּשֻׁתָּף עִצְּבָה

אוֹתָנוּ, נוֹצְקָה בָּנוּ,

וּדְרִישׁוֹתֶיהָ מְרַסְּקוֹת

שְׁאִיפוֹתֵינוּ לְאַבְקַת כַּנְפֵי פַּרְפָּרִים

עַל אֶצְבַּע שֶׁנִּסְּתָה לֶאֱחֹז, לַשָּׁוְא.

הַחֲלוֹם מַתְחִיל כָּאן, בַּיְּסוֹד הַנָּזִיל

שֶׁל הָרֶגַע הַזֶּה, מִתְפַּשֵּׁט בְּגַלֵּי תּוֹדָעָה מַעְגָּלִיִּים

בִּבְרֵכַת הַזְּמַן הַמְּהַדְהֵד קוֹלוֹת קְדוּמִים,

קְרִיאַת סִירֶנוֹת בּוֹגְדָנִיּוֹת.

אַל תַּבִּיט לְעֶבְרָן, הַמְשֵׁךְ לַחְתֹּר בִּנְהַר חַיֶּיךָ,

אַזֵּן עַצְמְךָ עַל הַזֶּרֶם הַמְּפַלֵּס דַּרְכּוֹ,

הֱיֵה הִשְׁתַּנּוּת מַתְמֶדֶת.

הסירנות, דמויות מיתולוגיות שחציין דג וחציין אישה, נהגו לפתות את המלחים בשירתן הענוגה ובפניהן היפות. כשקפצו המלחים למים היו מושכות אותם אחריהן ומטביעות אותם. הרקליטוס, פילוסוף יווני, אמר: "מים מתחדשים תדיר זורמים על אלו שנכנסים לאותו נהר".

אם ברצונך לכתוב, זה הזמן להצטרף לסדנאות הכתיבה בהנחייתי. ולתלמידיי, שרוצים לחדש קשר – אתם כמובן מוזמנים לעשות כן. כמו שאמרתי לכם במפגש הראשון שלנו אי–פעם יחד, אני מחויב אליכם לחלוטין.

בברכת יצירה פוריה וחורף נעים,

אילן שיינפלד.

תויג כ: , , , ,

להשאיר תגובה

