ספרות, הורות, ביקורת, דיעות

שלושתנו בטרקטור

שלושתנו והטרקטור

שניהם על הטרקטור
בשבת בבוקר יצאנו לבריכה בקאנטרי גורן-גולדשטיין, אבל כשהגענו אליה התאכזבנו לגלות שעונת הרחצה כבר נגמרה. במקום ללכת לים הרמתי טלפון לאיילת ואלי ברכה, שכבר מזמן הזמינו אותנו אליהם, לביקור במושב בנייה, ונסענו לשם.
את איילת כפרי-ברכה הכרתי כשהייתי איש יחסי ציבור. עבדתי, בין השאר, עם הקרן לקולנוע וטלביזיה, שייסדה אורנה בן-דור, ואיילת הייתה העוזרת הבכירה שלה. אלי, בעלה, כבר עבד אז ב'דיסקונט,' שם הוא נושא כיום בתפקיד בכיר.
השנים חלפו, והקשר בינינו נפרם וחודש בזכות הפייסבוק. כך נודע לי, שלאיילת ואלי כבר יש שלושה ילדים, וכי הם מתגוררים במושב בנייה.
אבל רק כשהגענו אליהם הבנתי לאיזה קסם הזמינו אותנו.
הם גרים באחוזת משפחה. אחותה של איילת והוריהן מתגוררים בחצרות צמודות. החצרות פתוחות זו אל זו, ובכול אחת מהן יש המון פינות משחק ומרחבי דשא. למעשה, כשהודענו שאנו מגיעים, אלי בדיוק התחיל לכסח את הדשא בחצרם, וחדל מזה כדי לשמח בזה את הילדים.
כשנכנסנו לחצר קפצה עלינו כלבה גדולה ומתוקה, ששמה לונה, כשם כלבתנו האהובה, ששלושתנו מתגעגעים אליה מאוד. אבל להפתעתי, הילדים לא שיחקו איתה, אלא נעתרו מיד להזמנתו של אלי, התיישבו בחיקו על מכסחת הדשא הענקית שלו, ונסעו בחדווה ברחבי החצר.
אחרי שסיימו לכסח את הדשא התחילו לגלות את כל מגירות הצעצועים והמשחקים בבית ובחצר, והשתגעו במיוחד על ה'פוקי פוקי,' כך קראו לזה, ההוקי-טוקי (האמיתי, עם תדרי רדיו וכו') של ילדי הבית. הם שיחקו ב'סמי הכבאי' וחברו אלביס, ואחרי כן גילו טרקטורון משחק הנוסע על חשמל, והרכיבו עליו איש את אחיו בשבילי החצר.
אחר כך מצאו את בית המשחק מפלסטיק בחצר אחותה של איילת, וכשמיצו גם אותו הציעו אלי ואיילת שניסע בשתי מכוניות למשק של סבא אליעזר, נהג האוטובוס של הישוב, שמטפח משק נהדר ובו חיות משק וגם פינת חי.
מה לא ראינו שם – המוני ארנבים ותרנגולות, פסיונים ואפרוחיהם, כלוב ענקי ובו המון תוכים וקקדו ועוד ציפורים – ואז הלכנו לפי הוראותיו של סבא אליעזר, ופגשנו אותו ליד לול המטילות שלו, וליד דיר העיזים שהוא מגדל. שם צפינו בביצים שהטילו התרנגולות, במסוע המזון שלהן, וגם בשני ברבורים שחורים, שדגרו על ביציהם וגם רבו עליהן.
בשעה אחת בצהריים הזמנתי את הילדים לעלות למכונית ולנסוע הביתה. אלי ואיילת רצו שנישאר אצלם לארוחת צהריים ולמנוחה, גם הילדים התקשו להיפרד מהם. אבל אני הרי מכיר את הילדים שלי, וכמו שצפיתי – הם נרדמו בדרך, ונותרו ישנים עוד שעתיים אחרי כן, במיטתם.
הביקור אצל אלי ואיילת, במתחם המשפחתי שהם חיים בו ובמושב השליו שהוא משכנם, העלו בי מחשבות על טובת הילדים. שוב הבנתי, שאמנם אני אוהב מאוד את תל אביב ואת נווה צדק, ואפילו נשבעתי, כשדרכו רגליי לראשונה בשכונה, בשנת 1983, שממנה איש כבר לא יוציא אותי יותר.
אבל אז הייתי סופר צעיר והומו רווק, והיום אני אב לילדים, וכשאני רואה איזו חדווה ניעורה בעיניהם, כשהם משחקים במרחבים ירוקים, בקרב בעלי חיים, באוויר הפתוח, וכשאני שומע מאיילת על רשת העזרה ההדדית במושב, בין הורי הילדים בגילאים השונים, אני תוהה אם לא כדאי שלפחות אבחן אפשרות להשכיר את דירתי בנווה צדק – ולשכור תחתיה בית במושב.
שלושת אחיי גרים במושבים בעמק חפר. אם הייתי עובר לגור בקרבתם זה היה משנה לגמרי את חיי ילדיי, ומעשיר את ילדותם.
אבל בגילי, ובמשלח ידי, כמורה לכתיבה, אינני יודע אם עודני מסוגל לחולל שינוי כזה בחיי. ולכן, לעת עתה, נישאר כאן, עם גיחות אל בני משפחה וחברים, שחכמו ממני, והלכו לגור בטבע. ומי יודע, אולי גם בעבורנו זה עוד לא מאוחר.
ילדותי עברה עלי ברמת השרון, כשעוד הייתה מושבה. את ימי הילדות האלה העברתי במשחק בגבעת הלבונה, בחורשות האקליפטוס במערב המושבה וגם בטיפוח גינת ירק בחצר הגדולה בבית הוריי. יש בי געגועים עזים לעבודת האדמה ולחיים בטבע.
וגם לא הייתי מתנגד להעביר את הצד השני של חיי בכלל, ושל חיי הכתיבה וההורות שלי בפרט, בבית שקט בכפר.
הבוקר סיימתי את הגרסה האחרונה של הרומאן הבא שלי. אני כבר מצוי ברומאן הבא. יש לי המון עבודה לפניי, ברומאן הבא ובספרים נוספים.
הייתי שמח לעשותה בשקט, בחיי הכפר.
אבל בשביל זה אני כנראה צריך למצוא מציאה של ממש, ורצוי גם בן זוג שחי בכפר.
ואז זה יהיה מושלם.
אז אם יש למישהו מכם מישהו לשדך לי, מושבניק גברי, רצוי צעיר, גבוה וקצוץ שיער, שחי בכפר, ורק מייחל למשפחה וילדים, תודיעו לי. בהודעה פרטית כמובן.