ספרות, הורות, ביקורת, דיעות

אתה חברה שלי – מכתב לחבריי ולחברותיי בפייסבוק

בזמן האחרון התרבו הפניות מצד חברים וחברות שלי מכאן, מן העבר, שהופתעו לגלות לפתע כי אינם/ן בין חברי עוד. אלה האמיצים מביניהם פנו אלי בשאלה, האם מחקתי אותם מרשימת חבריי בפייסבוק. הנפגעים עד עמקי נשמתם אולי לא פנו אלי כלל. ולכן גם החלטתי לכתוב את המכתב הבא.

בפברואר 2015, כאשר הגעתי למכסת 5000 החברים בפייסבוק, החלטתי להפוך את הדף האישי שלי לדף אמן. על פי חוקי פייסבוק, אדם פרטי יכול לצבור רק עד 5000 חברים, ואילו אמן יכול לצבור אינסוף כאלה. מכיוון שאני סופר מוכר, והבלוג שלי, סיפור הורותי את מיכאל ודניאל ותמונותינו מושכים אלינו קוראים רבים, החלטתי לאפשר להם להצטרף לרשימת חבריי, על ידי הפיכת הדף האישי שלי לדף אמן. וכך עשיתי.

ברגע שהתחלתי בתהליך קיבלתי התראה, שמוטב שאגבה מקודם לכן את תכני הדף, משום שכול תכניו יימחקו ברגע היהפכותו לדף אמן. כמו כן הובהר לי, שכול הרשומים כחברים בדף זה יהפכו ל'עוקבים'. ניחא. אמרתי לעצמי שהעיקר שכולכם תראו את הפוסטים שאני מפרסם. גיביתי את העמוד מאוחר מדי, וכך איבדתי רבות מן התמונות שהעליתי ישר מן הטלפון החכם לפייסבוק. ואז גיליתי, להוותי, שברגע שהפכתי את הדף האישי שלי לדף אמן, אין לי עוד מסנג'ר. דהיינו, אין לי אפשרות להחליף הודעות צ'ט אישיות עם חבריי וחברותיי. על כך לא מספרים בפייסבוק, בתהליך ההמרה של דף אישי לדף אמן.

בצר לי, פתחתי דף אישי חדש, העליתי אליו חלק מן התמונות, שהיו שמורות במחשב שלי, והודעתי על כך הן בדף האמן, שהיה פעם דף פרטי, והן בקבוצה שפתחתי על שמי, כעוד ניסיון לגבור על מגבלת 5000 החברים.

כך, אפוא, נוצר אצלי בלגן מאורגן. אני פועל כיום במקביל בשלושה מקומות שונים בפייסבוק:

הדף האישי הנוכחי

https://www.facebook.com/profile.php?id=100009188770762

דף האמן שהיה מקודם הדף האישי שלי

https://www.facebook.com/ilan.sheinfeld?fref=ts

הקבוצה שפתחתי על שמי

https://www.facebook.com/groups/407581652611004/?fref=ts

כל מי שחש את עצמו נפגע, שמא הסרתי אותו מרשימת חבריי/ותיי מוזמנ/ת לשלוח לי בקשת חברות בדף האישי הנוכחי, ואאשר לו אותה מיד.

עם זאת, זו הזדמנות טובה בעבורי לספר לכם את מי אני כן מסיר מרשימת חבריי וחברותיי, ו/או לא מאשר את בקשת החברות שלו/ה.

אינני מאשר חברות ליפהפיות שחומות עור, שפתחו את הדף האישי שלהן ביום הפנייה אלי או כמה ימים מקודם לכן, וברשימת חבריהן יש 2-3 ישראלים תמימים, שלא הבינו כי מדובר בפרופיל מזוייף של חתיכה אקזוטית, שנועד לנצל את חרמנותם כדי להשתלט, בזמן זה או אחר, על חשבון הפייסבוק שלהם.

אינני מאשר חברות לערבים/יות, מארצות אויב, או כאלה הכותבים בדף האישי שלהם בערבית בלבד, מחשש שמא אתן בזה את ידי לפרסום דברים המנאצים את מדינת ישראל או מכחישים את תקפותה ואת זכות קיומה. אך במידה ואני מדבר עם פונים כאלה, ומגלה כי פניהם לשלום, כמו שני חוקרי ספרות עברית מאוניברסיטת קהיר, שהתעניינו ביצירתי, אני פותח עימם בדיאלוג בשמחה.

אינני מאפשר חברות לישראלים, שאין לי עמם ולו חבר אחד משותף, והדף שלהם נפתח ביום הפנייה אלי, או שיש להם רק חבר אחד או שניים בדף, מחשש שמא מדובר בפרופיל מזויף.

אינני מאפשר חברות לישראלים/ות, שאני נכנס לדף האישי שלהם, וכול מה שאני מגלה בו הוא העלאה ושיתוף של חומר פרסומי. אין לי עניין להפוך את הפיד או את הדף האישי שלי לבמת פרסום לעסקים, לבעלי מקצועות חופשיים וכדומה. זו גם הסיבה שאינני ממהר לסמן 'אהבתי' על כל דף, שמישהו/י מבקש/ת ממני לסמנו ככזה. אני מתייחס ברצינות לסימני ה'אהבתי' שלי, ומשתדל לתיתם רק לדברים שאני באמת מכיר ואוהב, או לפחות מוקיר ומעריך את בעליהם.

עד כאן דברים, שאני ממליץ לכם מאוד לאמצם. אינכם רוצים שישתלטו לכם על חשבון הפייסבוק, או יהפכו אותו לבמה של דברי שטנה. שימו לב למי אתם מאשרים חברות, בבקשה, כי כול מי שאתם מאשרים לו חברות זוכה בכניסה לפיד ולדף האישי שלכם, ואז גם חבריכם, ואני ביניהם, חשופים לתכניו.

ישנם גם אנשים שאני חוסם או מסיר מרשימת חבריי. כאלה הם אנשים המנאצים אותי באופן אישי, או כאלה, שבמהלך שנות חברותנו בפייסבוק הטיפו לי מוסר באופן קבוע וצדקני, או הציקו לי בהערותיהם. ישנם מעטים כאלה, אבל היו מקרים שבהם כבר לא יכולתי לשאת את זה.

אינני חוסם אנשים שדעותיהם, בכל דבר ועניין, שונות משלי. לא בתחום הפוליטי, לא בתחום ההורי, ובינתיים גם לא בנוגע להומוסקסואליות. אמנם, יש שמצאתי בין חבריי וחברותיי עמדות הומופוביות, שלעתים הכעיסו אותי מאוד. אבל עד כה השתדלתי להבליג עליהן והותרתי את חברותנו בעינה, מן הסיבה הפשוטה. אני מאמין שמוטב לתת פתחון פה גם לדעות חשוכות, שמרניות ומרגיזות ביותר, בנוגע להומוסקסואליות ולמאבקה של הקהילה לשיוויון זכויות, מאשר להתעלם מהן.

אבל רוע לשמו, דברי הסתה, עלבונות אישיים וכדומה אינני סובל באף אחד מדפי הפייסבוק שלי, ואו אז אני פונה לאדם, מבהיר לו את דעתי, ומחליט אם להותירו בין חבריי או לחסום אותו לתמיד.

כך שאם אינכם מטרידים כפייתיים או מנאצי דעת, לא הסרתי אתכם מרשימת חבריי ולא חסמתי אתכם. אתם/ן מוזמנים/ות פשוט לשלוח לי בקשת חברות בדף האישי הנוכחי שלי, ונתחבר מחדש בשמחה.

לילה טוב,

אילן.

תויג כ: , , , ,

להשאיר תגובה

