ספרות, הורות, ביקורת, דיעות

פה זה לא מסעדה

בחודשים האחרונים אנחנו נגמלים פה מ"מטרנה," וזה עסק לא כול כך פשוט. בתחילה העלמתי את בקבוקי ההאכלה מן המטבח והודעתי שאין יותר בקבוק. אבל כשהילדים החלו לגלות סימני מצוקה בכול הנוגע לאובדנה של לונה נשברתי, וקניתי להם קופסת "מטרנה" כדי לנחמם. אחר כך היה קשה מאוד להוציא אותה שוב מן התפריט. גיליתי, שגם כאשר הם מבטיחים שיסתפקו בבקבוק אחד, לפני שנת הלילה, די מהר זה מידרדר לבקשת בקבוק גם בבוקר, ואז גם אחר הצהריים, עם שובם מן המעון.

אז זהו זה. החלטתי שאין יותר "מטרנה" בבית, ותחת זאת הצעתי להם לשתות חלב. ומאותו רגע, הם שותים ליטר חלב ביום. אלא שאצל מיכאל, לפחות, בקבוק החלב החליף את האכילה. הוא דורש בקבוק אחר הצהריים ואז עוד בקבוק עם ערב, סותם את עצמו עם חלב, לא אוכל ארוחת ערב, ואז, כשאנחנו כבר במיטה, אחרי צחצוח שיניים ושעת סיפור, הוא נזכר שהוא בעצם רעב.

זה מה שקרה כאן אתמול. בתשע ורבע בערב הוא הודיע שהוא רעב, ואז גררתי את עצמי מן המיטה, חיממתי לשניהם פיסוח עוף ואורז, הוספתי לזה סלט ירקות, והם אכלו.

היום נשבעתי שזה לא יקרה. וכשהגיעה השעה שש בערב, ומיכאל ביקש בקבוק, אמרתי לו שיקבל בקבוק חלב רק לפני השינה. מקודם לכן אני רוצה שיאכל ארוחת ערב. נאכל כולנו יחד.

אבל הוא גרר את שמיכת הפוך הקטנה שלו למטבח, עליה הוא אוהב להשתטח ולשתות חלב, ופרץ בבכי. אז ניגשתי אליו, הרמתי אותו והושבתי אותו על הכיסא, ליד דניאל ולמולי, ושבתי שוב על בקשתי. קודם תאכל ארוחת ערב. אחר כך חלב. אחרת תהיה רעב, ואני לא אקום שוב לעשות לך ארוחת ערב באמצע הלילה.

הילד שמט את עצמו מן הכיסא, אל מתחת לשולחן האוכל, ישב ובכה את ליבו.

החלטתי לא להיענות למניפולציה ופתחתי במניפולציה משלי. פרצתי בצחוק.

"אבא, למה אתה צוחק?" שאל דניאל.

"כי מיכאל מצחיק אותי," השבתי לו והצצתי אל מתחת לשולחן. ואכן, מיכאל חייך שם, בין יבבה ליבבה.

בסופו של דבר אכלתי ארוחת ערב לבדי. הם לא נגעו בכלום. ואני, כמו שהבטחתי, הודעתי להם שאני אוסף את הכול מן השולחן ושאין יותר ארוחת ערב היום. ואז הכנתי להם בקבוקי חלב.

מיכאל גרר את שמיכתו הקטנה עם הבקבוק בידו והלך לאכול אצל אילנה.

הלכתי אחריו, ניגשתי אליו, הוא כבר השתטח למרגלות ענת ואילנה עם הבקבוק שלו, ושבתי על אמירתי. "מיכאל, אם לא תאכל ארוחת ערב עכשיו, לא תהיה עוד ארוחה. פה זה לא מסעדה. או שאוכלים כולם יחד, או שלא אוכלים כלום."

סבתי ממנו לכיוון הדלת.

"אבא, אבא, חכה!" הוא קרא וצחק. ואז יצא אחרי, נכנס הביתה וביקש ארוחת ערב.

הוצאתי שוב את כול הארוחה מן המקרר, חיממתי את האורז והעוף, והגשתי אותה בפניהם. מיכאל ישב ואכל נהדר. הוא ביקש גם קוטג', אכל חצי גביע, רוקן אותו לחלוטין וגם דאג להראות לי שרוקן אותו. דניאל ביקש גבינה צהובה, ואז גבינה לבנה, וישב ואכל במקום צהובה כמה כפיות של גבינה לבנה ומעט טבעות זיתים. יחד עם החלב זה הספיק לו.

ואני ישבתי מולם, משבח את מיכאל על אכילתו, וחושב על אימא שלי. כמה צדקה כשאמרה לי בילדותי, שרק כשיהיו לי ילדים אבין אותה. הרי את המשפט "פה זה לא מסעדה" קיבלתי ממנה. אלא שאז לא הבנתי את עומק כוונתו. כי כשאימא שלי אמרה לנו "פה זה לא מסעדה," או "פה זה לא בית מלון," היא חינכה אותנו בדיוק למה שאני משתדל כעת לחנך את בניי. לזה שיש סדר יום, וסדר ארוחות, ושיושבים לאכול יחד, ושהתפקיד ההורי שלי הוא לדאוג לארוחות המשותפות בזמנים קבועים, לא להיענות לגחמותיו של כל ילד מתי שמתחשק לו.

וחוץ מזה, דניאל, שכוחו במותניו, יכול כבר מזמן לפתוח לבד את דלת המקרר, ובשבת כבר שלחתי אותם לקחת לבדם משהו מן המקרר לאכול, והוא הוציא לו ולאחיו 'דניאלה,' פתח לשניהם את הגביעים, שלף ממגירת הסכו"ם כפיות פלסטיק ושניהם אכלו ממנה להנאתם.

אז זהו זה. אלמד אותם גם למרוח לעצמם פרוסה, ליטול מן המקרר מעדן חלב או פרי הם כבר יודעים. עכשיו עלי לדאוג רק לכך שהמקרר יהיה תמיד נקי, מסודר ומלא בכול טוב. השלב הבא יהיה ללמד אותם לחתוך, לחמם ולהגיש מזון מבושל. זה לא לגילם עדיין. אבל אם דרך ההקפדה על זמני הארוחות אחנך אותם לשמירה על סדר יום – ולעצמאות, דייני.

אם הם כבר מתעקשים לרכוב על אומגה – הם למדו את זה על אומגת ילדים בספארי, אבל היום כבר שיחקו על אומגה בגן פארק החורשות, בליווי צמוד שלי כמובן, אבל עמדו בתור עם נערים ונערות בגיל העשרה – שיתרגלו גם להקפיד על תזונתם. אני קונה, אני מבשל, אני מגיש. השאר עליהם.

תויג כ: ,

יש לו קטגוריות ב:הורות, הורים וילדים, חד הורי, חד הוריות

תגובה אחת »

  1. אילן יקירי כדאי לקרוא את שוטי החלב

להשאיר תגובה

